Мета: ознайомити учнів із
творчістю Горація, продовжити роботу над виразним читанням поезії, провести
літературні паралелі: порівняти вірші Горація, Державіна, Пушкіна; розвивати
увагу, логічне мислення, виховувати повагу до митців слова.
Обладнання: портрети Горація,
Октавіана Августа, Пушкіна, Державіна,
види Риму, доби Октавіана Августа.
Хід уроку
I.
Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Очікувані результати
Знати:
Біографію поета
Особливості жанру оди
Зміст поезії Горація, Державіна,
Пушкіна
Вміти:
Визначати тему, ідею вірша,
порівнювати близькі за змістом поетичні твори
II.
Сприйняття і засвоєння учнями навчального
матеріалу
1.
Вступне
слово вчителя.
“Золота доба”
римської літератури.
Перше
століття до наших днів. Припинення міжусобиць у Римі, мирне життя дало
небувалий розквіт господарству імперії, мистецтву і літературі.
Поети славили “Першого
серед рівних”, як
називав себе імператор Октавіан Август, який всіляко їх підтримував. Та не лише
про нього йшлося у їхніх поезіях. Батьківщина, її славне минуле, життя і праця
пастухів, селян, природа, суть життя – це теж стало предметом їх віршів.
Сьогодні ми познайомимось із творчістю Квінта Горація Флакка, або просто
Горація.
2.Прокоментуйте опорні слова, що є віхами його життя.
(див. додаток ст. 3)
3.Учні, що мали випереджуюче
завдання, знайомлять усіх з цікавими фактами біографії Горація, зачитують його
вислови, які стали крилатими.
Думка в подарунок:
Труднощі долаю терпінням.
Обирай завдання по силах.
Скільки голів, стільки й думок.
Сила, позбавлена розуму, гине.
Золота середина.
Все має певну міру.
Учням пропонується записати два
вислови, які їм до вподоби.
4. Робота з текстом.
Учні, які вивчають латину,
читають вірш “До Мельпомени” мовою оригіналу.
Слово вчителя.
Відомо, що твори Горація перекладали українські поети. Послухаймо цей
вірш у перекладі А. Содомори.
5. Словникова робота.
Ода – урочисто-патетичний вівш, у
якому автор висловлює похвалу видатним особам,
або звеличує визначні події.
Аквілон – північний вітер, бог
вітру.
Весталка, понтифік-жрець –
служителі храму Вести на пагорбі Капітолій.
Авфід – ріка на півдні Італії.
Давн – міфологічний володар
полів.
6. Учням пропонується ще раз
мовчки прочитати поезію.
Бесіда
1)
До кого зверенена ода Горація?
2)
Яка тема твору? (Поета і поезії, першим започаткував цю тему в літературі.)
3)
У чому поет вбачає головну свою заслугу?
4)
Знайдіть рядки, у яких поет говорить про те, що його пам’ятатимуть
люди.
7. Виразне читання вірша у перекладі
М. Зерова.
8. Порівняння перекладів А.
Содомори і М. Зерова
9. Учням пропонується визначити
що незвичного є у поезії Горація. (Пам’ятник зводить сам, при житті, вважає себе гідним лаврового вінка
Мельпомени).
10. Закінчити речення:
Пам’ятник
поета – це …
Слово
вчителя.
Мотив
увічнення пам’яті про поета у його творах є провідним у
віршах російських поетів Г. Державіна та О. Пушкіна.
11. Виразне читання вчителем “Пам’ятника” Державіна і Пушкіна.
12. Дослідницьке завдання у групах:
Порівняти вірші:
І
група -- А. Содомори та Г.
Державіна
ІІ
група – А. Содомори та О. Пушкіна
ІІІ
група – А. Содомори та М. Зерова
За
алгоритмом:
v
Яким є пам’ятник? Його висота і міцність?
v
Згадки
про невмирущість душі і слави?
v
Скільки
часу триватиме слава поета?
v
Хто пам’ятатиме його?
Висновки записати у вигляді кіл Вена. (див.
додаток ст.13)
ІІІ. Підсумки
уроку.
Продовжіть фразу:
v
Я знаю
про Горація, що це …
v
Мені
відомо, що ода – це …
v
Вірш Горація “До
Мельпомени” викликав чимало наслідувань, бо …
Слово
вчителя.
Такі пам’ятники створили собі за життя геніальні поети. Але є звичайні пересічні
люди. Кажуть, що людина прожила немарно, якщо посадила дерево, збудувала дім,
виростила дітей. А як треба жити, щоб не наслідити, а залишити свій слід на
Землі? Що ще повинна зробити людина? Отже, домашнє завдання – написати
твір-роздум “Слід на Землі”
Немає коментарів:
Дописати коментар